Inicjatywa lokalna
Chcesz działać w swojej okolicy i potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy Urzędu m.st. Warszawy – razem z sąsiadami zrealizujcie swoje pomysły!

Kto może ubiegać się o wsparcie?
Każdy, kto mieszka w Warszawie, niezależnie od wieku i miejsca zameldowania.

Ile osób potrzeba, żeby zacząć działać?
Wniosek składają minimum dwie osoby.

Ile czasu to zajmie?
Rozpatrzenie wniosku trwa najczęściej 30 dni roboczych, realizacja – zależnie od pomysłu.
Co to takiego?
Inicjatywa lokalna to jedna z form współpracy samorządu z mieszkankami i mieszkańcami. Jej celem są wspólne działania na rzecz społeczności lokalnej. Jeśli masz pomysł ważny dla twojej okolicy i chcesz razem z sąsiadkami i sąsiadami lub znajomymi go zrealizować, możesz złożyć do Urzędu m.st. Warszawy wniosek o jego wsparcie w ramach inicjatywy lokalnej.
Co możesz zrobić w ramach inicjatywy lokalnej?
Możesz zrealizować prawie wszystkie pomysły – od tych związanych z zielenią i zagospodarowaniem podwórka lub skweru, przez imprezy kulturalne i sportowe, po warsztaty, pikniki sąsiedzkie oraz potańcówki.
Gdy masz już pomysł
Razem z innymi określ rolę każdego z was, wkład poszczególnych osób w realizację projektu. Może on mieć różną formę:
- pracy społecznej – określcie, ile osób będzie zaangażowanych, ile godzin na to poświęcą i jaki będzie charakter tej pracy;
- wkładu rzeczowego – zastanówcie się, jakie rzeczy mogą być przekazane lub użyczone do realizacji wydarzenia (np. materiały budowlane, sadzonki, narzędzia, projekty graficzne, scenariusz);
- wkładu finansowego – oszacujcie sumę pieniędzy, którą możecie dołożyć do realizacji pomysłu, wpłacając ją na rachunek Urzędu m.st. Warszawy.
W kontakcie z urzędem określ, jakiej pomocy oczekujesz. W ramach inicjatywy lokalnej urząd może:
- zakupić niezbędne usługi i materiały;
- użyczyć przestrzeń;
- użyczyć sprzęt.
W ramach inicjatywy lokalnej urząd nie może przekazać bezpośrednio pieniędzy na realizację pomysłu. Wnioskodawczynie i wnioskodawcy nie mogą czerpać zysków z organizacji wydarzenia. Nie należy także wskazywać firm lub osób, którym urząd zleci wykonanie konkretnych usług. Pamiętaj, że działania realizowane w ramach inicjatywy lokalnej muszą być bezpłatne i otwarte dla odbiorczyń i odbiorców.
Każda dzielnica w Warszawie ma swoją koordynatorkę lub swojego koordynatora inicjatywy lokalnej, który udziela pomocy na wszystkich etapach działania. Warto się z nim spotkać na samym początku planowania wydarzenia. Aktualna lista wszystkich koordynatorek i koordynatorów znajduje się pod adresem: inicjatywa.um.warszawa.pl/koordynatorzy.
Więcej informacji znajdziesz w broszurze „Działaj w swojej okolicy! Inicjatywa lokalna w Warszawie – krok po kroku”
http://inicjatywa.um.warszawa.pl/.../broszura%20inicjatywa%20lokalna%202019_Internet_0.pdf.
Krok po kroku


Sprawdź, czy twój pomysł wpisuje się w jeden z obszarów wymienionych na stronie inicjatywa.um.warszawa.pl/lokalna.


Przygotuj i złóż wniosek.


Poczekaj na odpowiedź z urzędu.


Podpisz umowę z urzędem na wsparcie realizacji twojego pomysłu.


Zrealizuj pomysł!

Po wszystkim napisz sprawozdanie i złóż je w urzędzie.
Pamiętaj, wniosek najlepiej złożyć trzy miesiące przed planowanym wydarzeniem.
Spis treści:





Zakładka „Jak działać w mieście i realizować swoje pomysły” powstała przy współpracy z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy na podstawie publikacji „Warszawa po mojemu – Jak działać w mieście i realizować swoje pomysły”.
Oprawę graficzną tej części przygotowała Marianna Wybieralska.