Inicjatywa Lokalna
Inicjatywa lokalna
to działanie mieszkańców na rzecz poprawy swojego otoczenia, które Urząd Miasta wspiera poprzez dostarczenie potrzebnych materiałów czy usług.
Co to znaczy w praktyce?
Może to być np. namalowanie przez mieszkańców muralu, do którego Urząd dostarczy farb czy stworzenie przez mieszkańców ogrodu sąsiedzkiego, wsparte przez Urząd poprzez wypożyczenie sprzętu i kupno roślin.

Krok 1: Pomysł na działanie
Zastanówcie się nad potrzebami swojej społeczności lokalnej – być może potrzeba zagospodarować podwórko, odnowić lokal na klub osiedlowy lub postawić ławki na lokalnym skwerze? A może brakuje placu zabaw dla dzieci czy imprez integracyjnych dla sąsiadów?
W ramach inicjatywy lokalnej można realizować zadanie, które można wpisać w jeden z obszarów:
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remonty dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a także budynków oraz obiektów małej architektury,
- działalności charytatywnej,
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
- promocji i organizacji wolontariatu.
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
- turystyki i krajoznawstwa,
- ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
- porządku i bezpieczeństwa publicznego,
- rewitalizacji.
Krok 2: Przygotowanie wniosku
Wniosek o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej powinien zawierać:
- Precyzyjny opis planowanego działania w tym termin realizacji i dokładną lokalizacje.
- Znaczenie realizacji zadania publicznego dla społeczności lokalnej – jakie jej potrzeby inicjatywa może zaspokoić.
- Opis stanu przygotowania lub realizacji zadania publicznego – od opisu zorganizowanych spotkań na temat pomysłu na inicjatywę, po zdobyte już dokumenty i informacje jak harmonogram prac, kosztorys, projekty, mapy, plany, scenariusze, informacje o stanie prawnym nieruchomości itp.
- Szacowane zaangażowanie wnioskodawców w realizację zadania publicznego poprzez wkład pracy społecznej, wkład rzeczowy lub ew. finansowy.
- Wycena wartości zaangażowania rzeczowego i finansowego po stronie m.st. Warszawy.
- Podpisy minimum 2 wnioskodawców – wniosek składają mieszkańcy (przy składaniu wniosku nie ma obowiązku pełnoletniości) wniosek można też złożyć za pośrednictwem organizacji pozarządowej.
- Dodatkowo warto zawrzeć listę osób popierających daną inicjatywę lokalną.
Krok 3: Ocena wniosku
Podczas oceny wniosku o inicjatywę lokalną brana jest pod uwagę:
- Celowość wniosku ze względu na potrzeby społeczności lokalnej.
- Stan przygotowania lub realizacji zadania publicznego.
- Wkład pracy społecznej w realizację zadania publicznego (wkład pracy społecznej jest najbardziej doceniany w inicjatywie lokalnej).
- Stopień zaangażowania finansowego Miasta w stosunku do całkowitej wartości zadania publicznego.
- Dostępność inicjatywy i/lub jej rezultatów (oceniana zerojedynkowo).
- Liczba mieszkańców popierających realizację zadania publicznego (na podstawie załączonej listy poparcia).
WAŻNE! pozytywna ocena wniosku nie jest równoznaczna z jego realizacją.
Krok 4: Ustalenie szczegółów realizacji inicjatywy
Urzędnicy wspólnie z wnioskodawcami na podstawie wniosku ustalają szczegóły realizacji inicjatywy lokalnej czyli:
- podział zadań
- harmonogram prac
- kosztorys
- treść umowy
Umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej powinna określać:
- okres obowiązywania umowy (może trwać od kilku dni do nawet kilku lat),
- świadczenia każdej ze stron wraz z oszacowaniem ich wartości,
- szczegółowe zadania i zobowiązania każdej ze stron,
- zasady wzajemnej komunikacji, rozwiązywanie ewentualnych sporów,
- odpowiedzialność za ewentualne szkody, sytuacje nieprzewidziane (w tym ewentualnie ubezpieczenie),
- wzajemna kontrola realizacji zobowiązań,
- rozliczenie realizacji inicjatywy,
- tryb rozwiązania umowy,
- tryb odpowiedzialności i kary umowne.
Krok 5: Realizacja inicjatywy
Przystępujecie do dzieła i realizujecie Wasz pomysł!
Pamiętajcie, że wszystkie materiały dotyczące inicjatywy lokalnej powstałe w jej ramach oraz wszystkie informacje i działania promocyjne powinny posiadać informacje iż:
Wydarzenie/projekt/zadanie XXX zostało zrealizowane w ramach inicjatywy lokalnej we współpracy z Urzędem Dzielnicy XXX
albo znak graficzny do pobrania ze strony www.inicjatywa.um.warszawa.pl.
Krok 6: Przygotowanie sprawozdania
Od momentu zakończenia realizacji inicjatywy lokalnej w przeciągu 40 dni roboczych należy złożyć sprawozdanie z wykonania zadania publicznego.
Ważne, należy pamiętać, że jest to wspólne sprawozdanie wnioskodawców i urzędu miasta.
Sprawozdanie powinno składać się z dwóch części:
- sprawozdania merytorycznego,
- sprawozdania ze wzajemnych świadczeń.
KLUCZOWE INFORMACJE:
- Nie ma określonego terminu składania wniosków o inicjatywę lokalną.
- Nie ma limitu wartości kosztów urzędu miasta.
- Urząd na rozpatrzenie wniosku ma 30 dni, zaś termin realizacji zależy od wniosku (czas na ustalenie szczegółów, przygotowanie umowy, zakup materiałów/usług).
- W ramach inicjatywy lokalnej urząd miasta NIE PRZEKAZUJE bezpośrednio pieniędzy (dotacji).
- Urząd miasta może zlecić i opłacić prace (np. budowlane), zapłacić na wynajem sprzętu (np. sceny czy nagłośnienia), kupić materiały (np. deski, kwiaty, nagrody).
- Najczęściej za realizację inicjatywy ze strony urzędu miasta odpowiadają urzędy dzielnic.
- Urząd miasta obowiązuje prawo zamówień publicznych (przetarg, wybór oferenta, konkurs).
- Warto się zastanowić co się stanie po zakończeniu umowy – kto będzie dbał o efekt, czyja stanie się własnością?
- Można realizować pomysły, które mieszczą się w katalogu zadań zapisanym w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Umowa może być zawarta na okres dłuższy niż jeden rok kalendarzowy/budżetowy.
- Mieszkańcy nie mogą czerpać zysku z realizacji inicjatywy.
Do kogo zgłosić się o pomoc?
Koordynator ds. inicjatywy lokalnej – każda dzielnica posiada takiego koordynatora. Tu można ich znaleźć -> www.inicjatywa.um.warszawa.pl/koordynatorzy
W ramach „Warszawa Lokalnie” działa Inkubator Inicjatywy Lokalnej, w którym uzyskasz wsparcie w przygotowaniu swojej inicjatywy, skonsultujesz wniosek i uzyskasz kluczowe informacje.
Zapraszamy też do kontaktu z animatorami Stołecznymi-Społecznymi, którzy działają w dzielnicach w ramach Warszawa Lokalnie i wspierają mieszkańców i mieszkanki w realizacji ich pomysłów. Dane kontaktowe do animatorów znajdziesz tu: www.warszawalokalnie.waw.pl/animatorzy.
Skąd pobrać wniosek?
http://www.inicjatywa.um.warszawa.pl/na-glownej/jak-zrealizowa-inicjatyw-wniosek-i-realizacja
Źródło:
Niezbędnik Aktywnych Mieszkańców
Materiały do pobrania
-
OPIS PLIKU
Działaj w swojej okolicy! Inicjatywa Lokalna w Warszawie - krok po kroku
-
OPIS PLIKU
Kryteria oceny wniosku o inicjatywę lokalną