Budżet partycypacyjny

Budżet partycypacyjny

to proces, w ramach którego mieszkańcy i mieszkanki mogą decydować o części budżetu miasta/dzielnicy. Od 2015 r. co roku Urząd Miasta st. Warszawy zaprasza warszawiaków i warszawianki do zgłaszania pomysłów na rozmaite usprawnienia przestrzeni publicznej (ławki, place zabaw, ścieżki rowerowe…) czy działania społeczne/sportowe/kulturalne (festiwale, różnorodne zajęcia i wykłady…). O tym, które pomysły wygrają, rozstrzygają mieszkańcy w powszechnym głosowaniu. W 2016 r. decydowaliśmy o przeznaczeniu 26 mln zł, w edycji na 2018 r. jest to aż 61 mln!

7 etapów procesu budżetu partycypacyjnego:

 

bp1Pomysł na działanie

  • sprawdź, jaka kwota jest dyspozycyjna w wybranej przez Ciebie dzielnicy lub obszarze
  • sprawdź, jak można tam zgłaszać projekty (do wyboru są lokalne i ogólnodzielnicowe)
  • zastanów się nad tym, co jest potrzebne społeczności, której jesteś częścią

 

bp2 Zgłaszanie pomysłów

  • opisz swój pomysł
  • opisz, w jaki sposób mieszkańcy będą mogli z niego korzystać
  • oszacuj koszt jego realizacji
  • przekonaj 30 osób do poparcia pomysłu

 

bp3Dyskusje o pomysłach

  • dyskusje w każdym obszarze dzielnicy
  • spotkania otwarte dla mieszkańców
  • prezentacje pomysłów
  • możliwość zmiany zgłoszonego pomysłu w wyniku uwag mieszkańców

 

bp4Weryfikacja pomysłów

Czy projekt jest:

  • prawidłowo zgłoszony
  • zgodny z przepisami prawa
  • możliwy do realizacji we wskazanej lokalizacji
  • możliwy do realizacji w ciągu roku
  • mieszczący się w kompetencjach Miasta
  • mieszczący się w kwocie dostępnej na realizację pomysłów

 

bp5Promocja pomysłów

 

bp6Głosowanie na pomysły

  • wybierasz dzielnicę, w której chcesz zagłosować
  • wybierasz obszar w wybranej dzielnicy (ogólnodzielnicowy i/lub lokalny)
  • sprawdzasz, jaka kwota jest dostępna na realizację projektów
  • wybierasz dowolną liczbę projektów, których koszt nie przekracza tej kwoty
  • możesz to zrobić przez internet (www.twojbudzet.um.warszawa.pl) lub przynieść osobiście kartę do urzędu dzielnicy lub do wyznaczonego punktu

 

bp7Realizacja wybranych pomysłów przez Urząd Miasta

 

 

Kto może Ci pomóc w zgłoszeniu pomysłu?

 

Koordynator ds. budżetu partycypacyjnego – każda dzielnica posiada takiego koordynatora. Ich listę znajdziesz tutaj: https://twojbudzet.um.warszawa.pl/koordynatorzy

Pomoc w wypełnieniu formularza można także uzyskać w trakcie dyżurów konsultacyjnych organizowanych w każdej dzielnicy podczas składania projektów oraz w trakcie maratonów pisania projektów.

Terminy dyżurów i maratonów można znaleźć na stronie www.twojbudzet.um.warszawa.pl oraz na stronach dzielnicowych.

W przypadku ogólnych pytań dotyczących wypełnienia formularza zgłoszeniowego, można także napisać na adres www.twojbudzet@um.warszawa.pl, zadać pytanie poprzez profil na facebooku.

Zapraszamy też do kontaktu z animatorami Stołecznymi-Społecznymi, którzy działają w dzielnicach w ramach Warszawa Lokalnie i wspierają mieszkańców i mieszkanki w realizacji ich pomysłów. Dane kontaktowe do animatorów znajdziesz tu: www.warszawalokalnie.waw.pl/animatorzy

 

Gdzie znajdziesz formularz wniosku?

https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/zglos-projekt (jeśli chcesz go złożyć w wersji papierowej)

 

Jak i gdzie możesz złożyć wniosek ?

 

Harmonogram IV edycji:
• zgłaszanie projektów – od 1 grudnia 2016 roku do 23 stycznia 2017 roku
• weryfikacja zgłoszonych projektów i dyskusje nad projektami – od 24 stycznia do 8 maja 2017
• odwołania i ponowna weryfikacja – od 8 do 26 maja 2017
• głosowanie – od 14 do 30 czerwca 2017
• ogłoszenie listy projektów do realizacji – do 14 lipca 2017

 

Najczęściej zadawane pytania: http://twojbudzet.um.warszawa.pl/faq
Tu dowiesz się więcej: http://twojbudzet.um.warszawa.pl/

 

Źródło:
Niezbędnik Aktywnych Mieszkańców
http://twojbudzet.um.warszawa.pl/

Materiały do pobrania
  • OPIS PLIKU

    Budżet Partycypacyjny w Warszawie - Informator. Zobacz >